Osoby, które decydują się na samodzielne prowadzenie samochodu na Filipinach, zwłaszcza w Metro Manila, powinny być świadome faktu, że zasady ruchu drogowego w tym kraju nieco odbiegają od zasad ruchu drogowego w Polsce. Poniżej kilka z najważniejszych przepisów.
Zasady ogólne
– Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność, a gdy pojazd nie należy do kierującego, szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby skutkować zarysowaniem lakieru lub innymi uszkodzeniami pojazdu.
– Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze może być pewny, że inni uczestnicy tego ruchu nie przestrzegają oficjalnych przepisów ruchu drogowego, chyba że są obcokrajowcami lub kierują pojazdem pod wpływem alkoholu.
– Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli chyba, że inni uczestnicy ruchu drogowego również ignorują te polecenia i sygnały.
– Polecenia lub sygnały może dawać uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze:
– traffic enforcer lub inna osoba ubrana w mundur,
– pracownik ochrony pilnujący pobliskiego bankomatu,
– bezdomny wskazujący wolne miejsca parkingowe,
– inne odważne osoby, które wkroczą na jezdnię i zaczną machać kończynami górnymi.
– Osoby, o których mowa w poprzednich punktach nigdy nie będą łatwo rozpoznawalne ani widoczne z dostatecznej odległości. W razie wątpliwości kierujący pojazdem powinien robić to samo co inni uczestnicy ruchu drogowego.
Ruch pieszych
– Pieszy nie ma na drodze żadnych praw, może jednak przemieszczać się po pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej krawędzi jezdni i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
– Piesi idący jezdnią są obowiązani iść w sposób niezorganizowany, zmniejszając ryzyko potrącenia przez nadjeżdżający pojazd.
– Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany wykazać się szybkością i zwinnością.
– Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest zawsze dozwolone. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych nie ma pierwszeństwa przed pojazdem.
Ruch pojazdów – Zasady ogólne
– Kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej, jest obowiązany jechać po dowolnej jezdni tak, aby skutecznie unikać kolizji.
Prędkość i hamowanie
– Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością pozwalającą na płynne zajechanie drogi pojazdowi znajdującemu się na sąsiednim pasie, niezależnie warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
– Organ zarządzający ruchem na drogach może zasugerować kierowcy zmniejszenie lub zwiększenie prędkości, za pomocą znaków drogowych, jednakże ostateczna decyzja o prędkości pojazdu zależy tylko i wyłącznie od subiektywnej oceny kierującego pojazdem.
Włączanie się do ruchu
– Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zdecydowanie rozpocząć manewr włączania się do ruchu i ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu tylko wtedy, gdy kieruje pojazdem o znacząco mniejszej masie i/lub ładowności lub gdy nadjeżdżający pojazd zaznacza swoją obecność sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi.
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
– Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu w dowolnym momencie, starając się uniknąć kolizji lub uszkodzenia własnego pojazdu.
– Kierujący pojazdem jest może zbliżyć się:
– do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w prawo;
– do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w lewo.
– Kierujący pojazdem powinien unikać wczesnego i wyraźnego sygnalizować zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu, aby nikt inny go nie ubiegł w wykonaniu tego manewru.
– Zawracanie możliwe jest zawsze, także w tunelu, na moście, wiadukcie lub drodze jednokierunkowej, na autostradzie oraz na drodze ekspresowej.
Wymijanie, omijanie i cofanie
– Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wymijaniu wykorzystać każdy odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a w razie potrzeby zajechać drogę innemu pojazdowi lub zwiększyć prędkość.
– Przy omijaniu zachować jakiś odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zwiększyć prędkość; omijanie pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia w lewo powinno odbywać się szybko i sprawnie.
Wyprzedzanie
– Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:
– ma odpowiednio większy lub szybszy samochód oraz sprawny sygnał dźwiękowy;
– kierujący, jadący za nim, który również rozpoczął wyprzedzanie nie będzie od niego szybszy;
– kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie jest samochodem policyjnym lub patrolem na autostradzie.
– Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu użyć sygnału dźwiękowego i dawać znaki światłami drogowymi.
– Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się z każdej jego strony.
– Sugeruje się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, gdyż i tak wszystkie wolniejsze pojazdy blokują lewy pas ruchu.
Ostrzeganie oraz jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza
– Kierujący pojazdem może używać sygnału dźwiękowego lub świetlnego w dowolnym momencie i w każdych warunkach.
– Kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych zawsze, gdy jego przyciemniona szyba ogranicza pole widzenia.
– Kierujący pojazdem w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej smogiem, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami powinien włączyć światła awaryjne.
Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach – Przepisy porządkowe
– Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy tylko wówczas, gdy sygnał dźwiękowy przypominający o konieczności zapięcia pasów przeszkadza im samym lub innym pasażerom pojazdu.
Zatrzymanie i postój
– Zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone w każdym miejscu i w każdych warunkach, jeśli tylko nikt nam nie urwie lusterka lub nie zarysuje lakieru.
– Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni, jest obowiązany ustawić go tak, aby on sam oraz każdy z pasażerów mógł wygodnie opuścić pojazd.
– Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego jeśli krawężnik nie jest zbyt wysoki i nie grozi to uszkodzeniem elementów dekoracyjnych pojazdu.
– Zabrania się postoju na podjeździe do restauracji Drive-Thru.
Używanie świateł zewnętrznych
– Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania, świateł drogowych lub przednich świateł przeciwmgłowych kiedy tylko odczuje taką potrzebę.
Postanowienia końcowe
– Przypadkach niewymienionych w niniejszym wyciągu należy spodziewać się niespodziewanego i mieć oczy dookoła głowy.